KYC (kundkännedom)

Ägarstöd

Smidig hantering av arbetet för ägare av fåmansföretag

Med Accountec byråportal och vår tjänst ägarstöd kan du få en smidigare hantering av arbetet för ägarna till fåmansföretag, samtidigt som du får ett utmärkt planeringsverktyg för löneplanering och utdelningsplanering.

Automatisera byråns hantering av K10-blanketter

Fördelar med vårt ägarstöd

Spara värdefull tid

Med Accountec får byrån en tidsbesparande hantering av arbetet med kontrolluppgifter, K10-blanketter och ett utmärkt planeringsverktyg för löneplanering och utdelningsplanering. Med vårt ägarstöd sparar byrån värdefull tid under den annars ansträngda deklarationsperioden.

Rådgivningsverktyg

Som rådgivare till dina kunder har byrån alltid en uppdaterad beräkning av sparat gränsbelopp på skärmen, vilket ofta styr val av utdelningsnivå eller försäljningspris vid en intern aktieöverlåtelse.

Automatisk generering av kontrolluppgifter

Om ägare av fåmansföretag erhållit utdelning eller ränta på inlånat kapital måste KU31/KU20-kontrolluppgifter lämnas in till Skatteverket. När byrån fastställt uppgifterna kan man via en knapptryckning distribuera kontrolluppgifter till samtliga aktieägare och skicka in en KU-fil till Skatteverket.

Automatisk generering av K10-blanketter

När byrån granskat alla uppgifter kan man vi en knapptryckning generera K10-blanketter och distribuera dessa till samtliga aktieägare med pedagogiska instruktioner om vilka uppgifter som ska föras över till huvuddeklarationen.

God översikt

I översiktsvyn får byrån bra koll över underliggande beräkningsdata och status i arbetet. Översiktsvyn har också goda filtreringsmöjligheter som möjliggör ett arbetssätt med delegerat ansvar för indata.

Varningar om något inte stämmer

Accountec ägarstöd varnar och informerar användaren om något saknas eller inte stämmer, exempelvis om löneunderlag inte kan nyttjas av någon aktieägare eller om väsentliga uppgifter skulle saknas.

Kvalitetssäkra byråns arbete

Innan du genererar både kontrolluppgifter och K10-blanketter kan du be en kollega att granska och godkänna ditt arbete. På så sätt kan du kvalitetssäkra ditt och byråns arbete.

Migrering från nuvarande skatteprogram

Vi har byggt en funktion för enkel migrering från ert nuvarande skatteprogram där vi kan läsa in grunduppgifter i form av berörda bolag, eventuella dotterbolag, aktieägare med aktieantal samt deras sparade gränsbelopp.

Tryggt och GDPR-säkert

Genom att förflytta din verksamhet in i Accountec byråportal säkerställer du att all kundkommunikation, delning av dokument och annat viktigt sker tryggt och säkert i enlighet med EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR.

Tryggt och GDPR-säkert
Ägarstöd

I översiktsvyn har du bra koll på byråns arbete för ägare av fåmansföretag

I översiktvyn har du bra koll på byråns alla fåmansföretag där utdelning och kapitalvinst ska redovisas. Markera klara och godkända företag och generera och distribuera kontrolluppgifter och K10-blanketter med en knapptryckning.

God översikt på arbetet med fånmansföretag
Klarmarkera och godkänn alla uppgifter
Distribuera kontrolluppgifter och K10-blanketter med en knapptryckning
Ägarstöd

Aktuell information av upparbetat gränsbelopp

I Accountec har du alltid aktuell information av upparbetat gränsbelopp för alla fåmansföretag byrån hanterar. Där huvudregeln tillämpas fyller byrån in löneuppgifter direkt efter löneåret, därefter rapporterar byrån företagets utdelning och eventuell aktieförsäljning. Gränsbeloppet räknas ut per automatik och du får varningar om något saknas eller inte stämmer.

Automatisk uträkning av upparbetat gränsbelopp
Varningar om något saknas eller inte stämmer
Ett bra och smidigt sätt att rådgiva kring utdelning
Aktuell information av upparbetat gränsbelopp
En väldigt omtyckt produkt
Sandra Böhmfeld
Delägare på Actricia Ekonomibyrå
Accountec är navet. Det är här vi sammankopplar allt vi gör. Det är vårt byråstöd och CRM-system. Vi börjar dagen med att logga in i Accountec för att hålla koll på dagens alla aktiviteter.
Malin Bergman
I översikten kan vi enkelt ta ut snygga följebrev och K10-blanketter och skicka filer direkt till Skatteverket. Tidigare har vi jobbat i efterhand och nu kan vi jobba mer i nutid. Stor skillnad! Vi kommer troligen att spara in minst två arbetsveckor om inte mer tills nästa års K10-arbete.
Mats Melander
Payroll Director Sweden på Talenom
Styrkan med Accountec är kommunikation, såväl internt på byrån som externt mot kund. Den är effektiv, trygg och framför allt GDPR-säker. Den fyller en lucka vi saknat på Talenom Payroll tidigare. Pusselbiten för ökad produktivitet är på plats, säger Mats.
Jessika Kamblad
Jag kan starkt rekommendera Accountec's resursplanering. Den är väldigt enkel att sätta upp - kan jag så kan alla! Du behöver inte som byrå lägga ner så mycket tid för att få det att snurra och den ger också jättebra uppföljning.
Alexander Malmström
När ärendet kommer in via portalen kan alla anställda på byrån se det och den som är ansvarig plockar upp det. Är den personen borta kan någon annan ta det. Det fastnar inte i någons inkorg och det blir mindre som faller mellan stolarna, både hos byrå och hos kund.
Nils Törnström
Co-Owner & Sales på Reda
För de som vill jobba med best-in-breed-system på marknaden är Accountec optimalt. Accountec sammanfogar hela ekosystemet av applikationer och verktyg till en harmoniserad, sammankopplad lösning. Och dessutom är de superhärliga att ha att göra med.
Frida Jonsson
Partner på Er Revision
Accountec har hjälpt oss att säkerställa efterlevnaden i våra KYC-processer på ett effektivt sätt och har fungerat som ett nav för att samla kundinformation samt kundkommunikation kring både redovisning och revision.
Stefan Edvinson
Försäljning på Time System
Från Time System sida är vi verkligen glada över det samarbete vi har med Accountec. Det öppna och prestigelösa arbetsklimatet gör det enkelt att hela tiden ta fram nya lösningar som ytterligare stärker och förenklar de viktigaste processerna.
Så undviker du sena eftermiddag på kontoret under deklarationstider
Ägarstöd

Så undviker du sena eftermiddagar på kontoret under deklarationstider

Under deklarationstider innebär det mer jobb för ekonomibyråer än normalt. Som redovisningskonsult hjälper du bland annat ägare av fåmansbolag med kontrolluppgifter och K10-blanketten som skickas med som bilaga till inkomstdeklarationen. Många byråer spenderar mycket tid med att fylla i dessa blanketter manuellt.

Läs mer om hur du med hjälp av Accountec ägarstöd kan spara värdefull tid under den annars ansträngda deklarationsperioden.

Prova Accountec gratis i 14 dagar
Boka en kostnadsfri demo så får du testa Accountec helt kostnadsfritt.
Vanliga frågor
Här har vi samlat vanliga frågor om vår ärendehantering.
På vilket sätt sparar jag tid med hanteringen av K10-blanketter?
Då vi redan har en hel del uppgifter sparade om företaget du önskar hjälpa, kan vi enkelt skapa K10-blanketter med dessa uppgifter, det enda du behöver att göra är att fylla i löneuppgifter, utdelning och eventuell aktieförsäljning. Om du gör detta löpande på samtliga fåmansföretag kan du både generera och distribuera alla K10-blanketter med en knapptryckning med unika instruktioner till var och en. Det är tidsbesparande!
Hur kan ni alltid presentera aktuell information om gränsbeloppet?
Då vi redan har en hel del uppgifter sparade om företaget du önskar hjälpa, samtidigt som du fyller i löneuppgifter direkt efter löneåret, rapporterar utdelning och eventuell aktieförsäljning, räknar systemet ut gränsbeloppet per automatik.
Vilka olika varningar kan jag bli varse om?
När du arbetar med vårt verktyg kan du få varningar om information saknas helt eller om informationen inte stämmer. Du kan exempelvis få information om en delägare inte uppfyller lönekravet, du får också information om vilka åtgärder som måste vidtas. Du kan även få varningar om antalet aktier inte överensstämmer med företagets totala aktier eller om en aktieägare inte är upplagd som användare i portalen (nödvändigt när du skickar in både kontrolluppgifter och K10-blanketter).