En smidig digital tjänst för att uppnå kundkännedom
Idag ställer penningtvättslagen höga krav på byrån, i synnerhet på den allmänna riskbedömningen. En viktig del i detta arbete är att kunna uppnå kundkännedom. Med Accountec byråportal får du tillgång till en digital lösning som hjälper byrån att lättare uppnå kundkännedom.


Fördelar med vår tjänst för kundkännedom (KYC) & AML
Som en del av ditt arbete med kundkännedom (KYC) & AML har vi utvecklat ett digitalt tjänst som hjälper dig och byrån att uppnå kundkännedom. Vi hjälper dig med att etablera tillförlitliga rutiner för kundkännedom, att dokumentera och riskklassificera alla dina kunder.
I ditt CRM & kundregister kan du enkelt identifiera företagsledare, aktieägare och verkliga huvudmän.
När du identifierat företagsledare och verkliga huvudmän kan du screena dessa i globala sanktionslistor och PEP-register (politiskt exponerad person).
När du startar din kundkännedomsprocess, skapas ett ärende per automatik och som också skickas till de personer som företräder företaget. Ärendet kommer med frågor som hjälper dig i arbetet med din kundkännedom. Svarar inte kunden innan deadline skickas påminnelser ut varje dag.
När kunden besvarat alla frågor måste de också legitimera sig med digital signering för att komma vidare i processen. När kunden legitimerat sig skickas en notifiering till konsulten.
När kunden besvarat samtliga frågor och är det till slut konsulten som färdigställer kundkännedomsprocessen genom att göra en riskanalys och en riskbedömning.
Via översiktsbilden kan du snabbt se status på dina kunders riskbedömning, om företag har politiskt exponerade personer, om de finns med på några sanktionslistor och vem som är ansvarig på företaget.
Genom att förflytta din verksamhet in i Accountec byråportal säkerställer du att all kundkommunikation, delning av dokument och annat viktigt sker tryggt och säkert i enlighet med EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR.

Lär känna dina kunder och deras affärer
Idag måste revisions- och redovisningsbyråer kunna bevisa att de aktivt arbetar för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.
För dig som byrå innebär det att du måste ha god kunskap om dina kunder och deras affärer för att kunna försvåra och förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Penningtvättslagen ställer höga krav på den allmänna riskbedömningen.
Förutom att den ska vara väl dokumenterad och anpassad efter byråns verksamhet, ska den också vara aktuell. Med det menar man att den regelbundet ska utvärderas och när det behövs uppdateras. En utvärdering ska ske minst årligen.
Så hanterar du kraven om penningtvätt på byrån
Känner du dig vilsen i hur du ska hantera kraven om penningtvätt på byrån? Är det svårt att förstå och sära på alla begreppen? Vet du inte hur du ska börja? Lugn, då är denna artikel bra för dig. Vi reder ut kraven, begreppen och hur du bäst kommer igång med arbetet.
