

Nyföretagandet i Sverige ökar i rekordfart. Enligt Bolagsverket registreras det cirka 70 000 nya företag varje år, där cirka 80% registreras som aktiebolag. Detta gynnar givetvis redovisningsbranschen när företagen står i kö för att få hjälp med sin ekonomi.
Som ägare av ett fåmansföretag finns det speciella regler man måste tillämpa. I huvudsak handlar det om hur utdelning och kapitalvinst vid försäljning av företaget ska beskattas. Om företaget inte har några skattepliktiga transaktioner har man en årlig uppräkning av gränsbeloppet som måste deklareras.
För byrån innebär detta en högre arbetsbelastning än vanligt och stundtals blir det sena eftermiddagar på kontoret. För att minska arbetsbelastningen men ändå bibehålla värdet av tjänsten som levereras, finns det riktigt smarta verktyg som byrån kan nyttja.
"Med Accountec ägarstöd kan vi enkelt ta ut snygga följebrev och K10-blanketter och skicka filer direkt till Skatteverket. Tidigare har vi jobbat i efterhand och nu kan vi jobba mer i nutid. Stor skillnad! Vi kommer troligen spara in minst två arbetsveckor om inte mer till nästa års K10-arbete", säger Malin Bergman, ägare av ELT Ekonomikonsult.
Som kund till Accountec arbetar du med byråns kunder i vårt CRM & kundregister. Här har du information om företag och dess ägare som per automatik hämtas via Creditsafe, vilket innebär att du alltid har korrekt och aktuell information om dina kunder.
När du arbetar med Accountec ägarstöd får du inte bara hjälp med att effektivisera arbetet med kontrolluppgifter och K10-blanketter, du får också ett utmärkt rådgivningsverktyg för löne- och utdelningsplanering. Som rådgivare till dina kunder har byrån alltid en uppdaterad beräkning av sparat gränsbelopp, vilket ofta styr val av utdelningsnivå eller försäljningspris vid en intern aktieöverlåtelse.
För dig som byrå är insatsen minimal, det enda du behöver göra är att rapportera lön och eventuell utdelning under året, resten sköter systemet med all information som redan finns sparat i Accountec. Klarmarkera alla dina kunder och distribuera fullständiga K10-blanketter till alla ägare med endast en knapptryckning. Dessutom får alla aktieägare pedagogiska instruktioner om vilka uppgifter som ska föras över till huvuddeklarationen.
Detta är både smart och tidsbesparande och en väldigt omtyckt tjänst med Accountec.