

Digitalisering och automatisering tar en allt större plats i byråns processer och frigör tid till det som företagen verkligen efterfrågar - ekonomisk rådgivning. Företagens behov av hjälp med löpande uppdrag minskar och punktinsatser som hjälp med årsredovisningar och deklarationer ökar.
"Enligt Jan Söderqvist på Visma Spcs så kommer branschen att förändras. Ekonomisk rådgivning är konstant, löpande uppdrag minskar och punktinsatser ökar och företag väljer i större utsträckning mindre byråer som levererar samma saker till en lägre kostnad", säger Peter Cervin, Co-founder & Partner Manager på Accountec byråportal.
Oavsett om du arbetar med redovisning, revision eller lön, så finns det mycket du kan göra för att effektivisera din byrå, skapa utrymme för ekonomisk rådgivning och ta betalt för ett skapat värde.
Nedan har vi listat tips på hur du blir en byrå i digital framkant
- Framtidssäkra byråns erbjudande
Historiskt sett har redovisningsbranschen alltid tagit betalt i antal timmar. Nu går branschen mot ett skifte där byrån tar betalt i fastpris för ett skapat värde. Ett skifte som kommer med många fördelar. Du måste se över ditt framtida erbjudande och hitta en modell som passar just din byrå. Men det viktigaste är att du kommer igång och börjar smått.
- Digitalisera och automatisera byråns processer
En grundläggande förutsättning för att ändra erbjudande och ta betalt för ett skapat värde är att digitalisera och automatisera merparten av byråns alla processer. Digitalisering är ingenting utan automatisering. Automatisera allt från löpande uppdrag till kundkännedom.
- Bjud in dina kunder till ett smartare samarbete
Gör det enkelt för dina kunder och bjud in till ett smartare samarbete där du samlar byråns alla favoritsystem, kommunikation och dokument på ett ställe. Dina kunder loggar in en gång och får tillgång till allt.
- Säkerställ hur byrån hanterar personlig data
I många fall arbetar byråer med molnbaserade tjänster utanför EU, där man varken har koll eller kontroll på vilken data som sparas och delas. Förflytta din verksamhet från din mail till en trygg och GDPR-säker yta.
Så hjälper vi dig att bli en byrå i digital framkant
Accountec byråportal är en tjänst för redovisnings-, revisions- och lönebyråer som erbjuder CRM, byråstöd och kundportal i ett. Samla byråns alla kunder, system och kommunikation i en användarvänlig plattform där samarbete, analys och rådgivning står i centrum.
Vi vill att samarbetet mellan byrån och deras kunder ska vara enklare, smartare och mer effektiva. Vi vill också att byrån ska kunna arbeta med system som de anser är bäst för verksamheten. Med Accountec byråportal är detta möjligt. Det är här man bygger byråns digitala ekosystem, med sömlösa integrationer och automatiserade processer.
Vi på Accountec är med dig och byrån hela vägen. Med vår erfarenhet och expertis hjälper vi dig att säkerställa att byråns samtliga processer digitaliseras och följer de riktlinjer som krävs. Tillsammans skapar vi framtidens byrå som blir mer effektiv och lönsam och som ger mer utrymme till både ekonomisk rådgivning och ändrat erbjudande.
Vill du veta mer om Accountec och hur vi kan hjälpa dig att knyta samman byråns uppdrag, kommunikation och system, boka gärna en kostnadsfri demo med oss. Vi hörs och ses!