Först ut är DigiM Redovisning i Nyköping, med tre anställda. Vi har pratat med Alexander Malmström, ägare och grundare till byrån, och bett honom att berätta lite om vad som är unikt med DigiM redovisning och hur de använder Accountecs byråportal i sin verksamhet idag.
En modern byrå med moderna lösningar
Alexander berättar att DigiM redovisning går sin egen väg och inte tackar ja till alla kunder. De fokuserar också på att vara en partner till sina kunder och inte bara en byrå. Kundens redovisning organiseras, så att de tillsammans med kunden kan fokusera på det viktiga - företagets utveckling! Han säger också att DigiM knappt har några papper på kontoret alls. De ligger i framkant av utvecklingen och är i stort sett helt digitala.

”Vi är en modern byrå med moderna lösningar”, säger Alexander. ”Vi använder appar, system och program som är moderna och för att kunna leverera bästa möjliga service till våra kunder måste även de använda dessa system. Man behöver inte vara en teknisk guru men måste vara öppen för digitala lösningar på analoga problem.”
Ser byråportalen som ett CRM-system för redovisningsbyråer
DigiM har varit kund till Accountec i drygt ett år och sköter all sin kommunikation med kunderna via portalen, som är skräddarsydd efter deras verksamhet och mot kund går under namnet ”DigiM One”.
Alexander letade system förra våren och fastnade efter lite efterforskningar för Accountecs Byråportal. Han ser det som stora fördelar att det själv går att välja vilka system som ska kopplas på, att många funktioner finns inbyggda i portalen och att systemet utvecklas hela tiden.
”Portalen är ganska unik. Det finns ingen konkurrent som erbjuder samma sak. Det är ju ett CRM-system egentligen, byggt för en redovisningsbyrå”, säger Alexander.
Han menar att det enda möjliga alternativet till Accountecs byråportal för deras del hade varit att bygga en egen lösning, som en del byråer gör. ”Men det är ju betydligt lättare med en färdig lösning”, säger han.
”Vi tar inte in några nya system som inte är kopplade till Accountec. Vi har tittat på några system som är i dialog med Accountec om att bli partners, men har sagt att vi väntar tills de verkligen är integrerade.”
Ärende- och dokumenthantering navet i portalen
Alexander ser ärendehanteringen som navet i byråportalen och det som gör den så unik. ”Det förenklar verkligen kommunikationen med kund. Vi kan kontrollera att kunderna gör det de ska, när de ska göra det och att det verkligen blir gjort”, säger han. ”Det blir också tydligare för kunden som själv kan bocka i när en uppgift är klar”.

”Portalen är skitsmidig” säger Alexander. Han berättar att det även för kunderna upplevs skönt att slippa kommunikationen med byrån i inkorgen och ha allt som rör företagets ekonomi samlat på ett ställe. De tycker också att det är bra att få automatiska påminnelser om att göra saker och att de måste bekräfta genom att trycka på knappen när de har gjort något.
”Det blir mindre som faller mellan stolarna helt enkelt, både hos oss och hos kunden.”
Alla typer av information kan skickas på ett säkert sätt
DigiM utnyttjar fortfarande inte alla funktioner i portalen och sköter vissa saker som t.ex uppgiftshantering utanför portalen. Men de använder även dokumenthantering, kvittohantering och leverantörsfakturahantering via Accountec byråportal.
Alexander framhåller även dokumenthanteringeringen som en riktigt bra funktion. Med all kommunikation och all dokumenthantering på ett ställe kommer alla på byrån åt allt i alla ärenden och kan dessutom dela det med kund.
”Det låter avancerat, men egentligen är det ganska enkelt. Portalen knyter samman de system vi redan arbetar i”, säger Alexander.
”En annan stor fördel är att vi kan skicka all information mellan oss och kunden helt skyddat. Vi behöver inte på samma sätt som om vi skickar mail tänka på om uppgifterna är okej att skicka via mail eller inte.”

K10-hanteringen sparar enormt mycket tid
En riktigt bra funktion i Accountecs byråportal tycker Alexander är K10-hanteringen. ”Den sparar oss enormt mycket tid. Nu kan vi göra dem löpande under året och ha alla färdiga i januari. I år kommer det kanske att ta oss en timme, jämfört med en vecka tidigare år att göra alla K10-blanketter.”
Avslutningsvis berättar Alexander att DigiM är väldigt nöjda med portalen som helhet. Visst finns det saker som kan utvecklas – t.ex uppgiftshanteringen och massutskick av ärenden. ”Men det vet jag att de jobbar på”, säger Alexander och berättar att han också är en aktiv kund som regelbundet hör av sig till Accountec med förslag på förbättringar, vilket förstås är uppskattat.
"Samarbetet med Accountec fungerar väldigt bra”, säger Alexander.
Här kan du läsa mer om DigiM redovisning och deras arbetssätt.